Elecutio Consort (blokfluit en klavecimbel)
Tim Veldman en Anneke Hoekman kennen elkaar vanuit het Utrechts Conservatorium, waar ze beiden blokfluit studeerden bij Heiko ter Schegget. Na zijn studie blokfluit, studeerde Tim ook nog klavecimbel in Bremen. Zij delen de liefde voor barokmuziek en een zeker gevoel voor melodie en richting in de deze muziek. Beiden zijn opgegroeid in Noord Nederland en vandaar dat dit duo hun eerste concert afgelopen jaar gaf in de Theresiakapel in Hoogkerk, nabij Groningen. Dit smaakt naar meer!
Prachtige Parels
De zeventiende eeuw krijgt in Nederlandse geschiedenisboeken een gouden randje. In deze tijd van stadhouders, VOC en grachtenpanden was de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden nog jong. De handel floreerde, de schilderkunst bloeide op als nooit tevoren en er ontstond een rijke muziekcultuur in de Lage Landen, met componisten als Sweelinck en Van Eyck. Waar de Republiek ook om bekend stond was haar open karakter. Goede buitenlandse contacten waren heel belangrijk voor de kooplieden en er ontstond in Nederland een voor die tijd zeer tolerant klimaat ten opzichte van afwijkende gewoonten en opvattingen, waarin de radicale ideeën van Descartes en Spinoza gedrukt konden worden. Nederlandse uitgevers wisten er wel een slaatje uit te slaan. Toen de Gouden Eeuw al op zijn eind begon te lopen kwam de muziekuitgeverij juist goed op gang, dankzij het succes van de uit Frankrijk gevluchte Hugenoot Estienne Roger. In Amsterdam liet hij muziek uit heel Europa graveren en maakte zowel buitenlandse grootheden bekend bij het Nederlandse publiek als vice versa. Veel van deze muziek was voor de ontzettend populaire blokfluit, die rond 1700 haar eigen gouden tijdperk beleefde. In Nederland werden blokfluiten op hoog niveau gemaakt en bespeeld. In dit programma kunt u luisteren naar barokke parels van Schickhardt, Van Wassenaer en Händel.
"Het experiment"
Wie dacht dat de blokfluit zijn hoogtijdagen achter zich heeft liggen, kan in dit concert van het tegendeel worden overtuigd. De blokfluit floreerde al in de Barok, maar dat weerhoudt Anneke en Tim er niet van om te laten horen dat de combinatie blokfluit en piano toekomst heeft.
Voor 1950 is hiervoor maar weinig repertoire geschreven, maar hedendaagse componisten zien wel degelijk nieuwe mogelijkheden. Niet alleen avant-gardistisch, maar ook heerlijk in het gehoor liggende melodieën en jazzy klanken. Naast spannende improvisaties staan op het programma onder meer twee sonates van Hans Ulrich Staeps en Gordon Jacob, die beiden de kunst verstaan om de nazomer te verklanken.
"La Bella Italia!"
Geen ander land is zo bekend om haar wereldwijd geliefde keuken en heerlijke wijnen. Maar ook in de muziek neemt Italië een prominente plaats in. Sprekende Italianen lijken wel te zingen en een flinke Italiaanse ruzie doet niet onder voor een gepassioneerde operascène. Met algemeen gebruikte woorden als sonata, allegro, piano en bravo! mag het Italiaans zich gerust de taal van de muziek noemen. Dat dit al eeuwen lang zo is, willen we u tijdens dit concert laten horen. Het programma laat zich lezen als een menukaart; een aantal wellicht onbekende namen zouden het ook goed doen als delicatessen en antipasti. Neem dus een sipje van uw “Lupachino”, gevolgd door heerlijke “Giamberti” en een “Canzona alla Battaglia”, en ga met ons op zoek naar de kern van de Italiaanse muziek. Komt u wat eerder, dan kunt u voorafgaand aan het concert met huisgemaakte tiramisú en een drankje alvast een voorproefje krijgen van wat u te wachten staat.
Het liefste maken we echter voor ieder concert een passend programma, waarbij we rekening houden met de omgeving, de locatie/akoestiek, het verwachtte publiek, de gelegenheid enz. enz.